Dinamik industri - E-commerce, Model pembangunan perdagangan baru

Pada 22 Januari, Menteri Kementerian Perdagangan membincangkan perkembangan pasaran runcit dalam talian pada tahun 2020, dengan mengatakan bahawa pada tahun lalu, perkembangan pasaran runcit dalam talian menunjukkan arah aliran positif, dan ukuran pasaran mencapai tahap tertinggi baru tahap. Sepanjang tahun 2020, ciri pasaran runcit dalam talian China adalah seperti berikut: transformasi model perniagaan lama ke baru telah dipercepat, dan momentum peningkatan penggunaan tidak dapat diselesaikan; E-dagang merentas sempadan terus mendorong perkembangan perdagangan antarabangsa; E-commerce luar bandar telah ditingkatkan, dan pengembangan e-commerce luar bandar telah diperdalam.

Dilaporkan bahawa pada tahun 2020, platform e-dagang pemantauan utama China telah mengumpulkan lebih dari 24 juta penjualan langsung, penjualan pendidikan dalam talian telah meningkat lebih dari 140% dibandingkan dengan tahun lalu, dan perundingan pesakit perubatan dalam talian telah meningkat sebanyak 73,4% tahun pada tahun.Selain itu, aktiviti promosi membeli-belah dalam talian berskala besar seperti "Double Shopping Festival", "618 ″," Double 11 ″ dan "Online Spring Festival Shopping Festival" yang sedang berlangsung telah mempromosikan pengeluaran permintaan dan sangat mendorong pertumbuhan pasaran . Penggunaan hijau, sihat, "pemandangan rumah" dan "ekonomi rumah" menjadi lebih popular, dan pertumbuhan peralatan kecergasan, makanan sihat, produk pembasmian kuman dan sanitasi, peralatan dapur kelas atas dan produk haiwan kesayangan telah melebihi 30%.

Menurut statistik kastam, jumlah import dan eksport e-dagang merentas sempadan China akan mencapai 1.69 trilion RMB pada tahun 2020, meningkat 31.1%. Kerjasama China dengan 22 negara dalam e-commerce Silk Road semakin mendalam, dan pelaksanaan hasil kerjasama dua hala telah dipercepat. 46 zon percubaan komprehensif e-dagang rentas sempadan baru ditambahkan, dan model perdagangan eksport e-dagang B2B "9710" dan "9810" ditambahkan untuk memudahkan pelepasan bea cukai.

Dari segi e-dagang luar bandar, penjualan runcit dalam talian luar bandar mencapai 1.79 trilion yuan pada tahun 2020, meningkat 8.9% dari tahun ke tahun. E-dagang telah mempercepat perindustrian dan pengembangan digital untuk memungkinkan pertanian, dan serangkaian produk pertanian yang disesuaikan dengan pasar e-dagang terus menjual dengan baik, memberikan dorongan kuat untuk revitalisasi desa dan pengentasan kemiskinan. Menurut data yang dikeluarkan oleh Biro Perangkaan Nasional, penjualan runcit dalam talian China pada tahun 2020 akan mencapai 11,76 trilion yuan, naik 10,9% dari tahun ke tahun, dan penjualan runcit dalam talian barang fizikal akan mencapai 9,76 triliun yuan, naik 14,8% dari tahun ke tahun , merangkumi hampir seperempat dari jumlah penjualan runcit barangan pengguna.

Data menunjukkan bahawa runcit dalam talian memainkan peranan yang semakin penting dalam mempromosikan penggunaan, menstabilkan perdagangan luar negeri, memperluas pekerjaan dan memastikan kehidupan masyarakat, menyumbang daya hidup baru kepada corak pembangunan baru di mana kitaran domestik adalah badan utama dan kitaran domestik dan antarabangsa. saling menguatkan.


Masa pengeposan: 01-01-2021